Уникални живописни и чудодейни икони в Арбанаси

 В храмовете на Архитектурния-исторически резерват Арбанаси има уникални живописни и чудодейни иконии, това ги прави привлекателни за наши и чуждестранни туристи. Освен това църквите като магнит привличат изследователите, които продължават да търсят отговори на необичайни за християнската традиция въпроси. Ценните художествени изображения на 7-те святи обитела и 145-те национални културни паметници са основание резарватът Арбанаси да бъде включен в списъка на ЮНЕСКО за световно културно наследство.

.

Църквата "Рождество Христово" от 17-ти век е истинска галерия с над 3500 удивително реалистични фигури и библейски сцени, рисувани от неизвестни художници през вековете

Иконография "Рождество Христово"

.

Стенописът "Рождество Христово" в едноимения храм

.

Ценни стенописи от края на 16-ти век, които са посветени на Възкресение Христово, са оцелели в църквите, изградени през късното Средновековие в историческия резарват Арбанаси. Според археолога от Регионалния исторически музей във Велико Търново доц. Хитко Вачев и в петте късно средновековни е имало фрески за Възкресение Христово. Оцелели са до днес в три от храмовете: 
"Великолепно изображение на Възкресение Христово има в митрополитския и катедрален храм „Рождество Христово”, което е от края на 17-ти век. От началото на 18-ти век има изображение на Възкресение Христово от един от най-известните художници Георги от Букурещ в храма „Св. Архангели Михаил и Гавраил”. Към това трябва да добавя, че възкресението е изписано и в по-малкия, но великолепен храм „Св. Атанасий” в Арбанаси". Съобщи кореспондентът на БНР Катя Чорова.

.

 "Колелото на живота"

.

.

Църквата “Рождество Христово” има най-богата иконография от църквите в Арбанаси. Стенописите на наоса са завършени през 1597 година. От този период са композициите “Страшния съд” и “Рождество Христово”. А "Колелото на живота" е живописана в откритата галерия на храма през 1849 година от "рукою Захарин Христовича иконописца самоковчанина". Подобна назидателна живопис става любима за художника в следващите му творби. А за миряните те са морален кодекс в живота. 

В "Колелота на живота" са вписани един в друг кръгове, в центъра на които стои слънцето. В различните месеци на годината и зодиака се показва човешкия живот от раждането до смъртта. Човек се изкачва до върха на колелото с много надежда и вяра в това, което му предстои, което очаква от живота. На върха е показан успял човек, седнал на трон. Но в разцвета на годините си започва да слиза надолу, Има една картина от неговия път надолу, която е много изразителна, как той с всички сили се мъчи и дърпа колелото за да спре хода му, защото усеща, че ще стигне долния край на колелото, където като грешник го чака демона на смъртта.
В горната част на изображението се виждат млад и по-възрастен човек, които се вглеждат един в друг.
Тази част от картината иконографите талкувът, че всеки вижда сламката в очите на другия, а гредата в собствените си очи не вижда.

.

Паметник на Захари Христович - зографа

.

“Плачещата Богородица”

.

.

След завладяване на българските земи от турците, манастирът "Успение Богородично" многократно е опожаряван. Заради непрестанните кърджалийски нападения, монаси заровили близо до църквата икона на Света Богородица, смятана за чудодейна. Цялата обкована със сребро, е наречена още Св. Богородица Троерука, тъй като над ръцете на Божията майка има още една по-голяма ръка. След близо сто години, през които манастирът бил превърнат в развалина едно овчарче, докато пасяло стадото си, дочуло плач нейде изпод земята, но без да забелязва когото и да било. След като всичко се повторило няколко пъти, то се завърнало тук с господаря си и двамата в почуда побързали да изровят и спасята иконата. От тогава започва възобновяване на разрушения храм. Чудотворната икона, както всички я наричат “Плачещата Богородица”, е поставена в отделен иконостас, в помещението веднага след притвора на църквата. А монахините смирено всеки път, щом вярващ прекрачи църковния праг, призовават: “Молете се! Богородица е майка и чува молбите ви!"

Всяка година на 15 август - празника на Св. Богородица - вярващи се събират в манастирския двор, за да са близо до иконата на Божията майка. Те се молят в църквата на манастира цяла нощ, без да спят. Най-голям е броят на жените, които търсят помощ срещу безплодие и да се сдобият с рожба.

Друга чудодейна икона "БогородицаТроеручица" се намира в манастира "Св. Николай Чудотворец". Според преданията иконата  е донесена тук от Гърция и цери безплодие, изпълнява и желания. Но само ако силно вярваш и ако помислите ти са добри, благочестиви и богоугодни. Това може да бъде проверен. След като намислиш желанието си, трябва да залепиш монета върху лицето на Божията майка. Ако монетата се задържи, значи Бог е чул молбата ти. Ако монетата падне, желанието ти няма да се сбъдне, докато не станеш по-добър и не промениш живота си.

Образът на Светата Дева, която те селеди с очите си, независимо къде около нея ще застанеш, е едно от впечатляващите чудеса в църквата „Св. архангели Михаил и Гавраил”. Красивата стенописна рисунка е на свода в притвора. Богородица е прелестна, неземно красива, рееща се в небесата и благославяща. Достатъчно е само да вдигнете очи към свода в женското отделение, за да прикове вниманието ви. До нея са Йоан Кръстител, Христос като юноша и Бог Отец. 

.

„Йесеевото дърво”

.

.

В  иконографията тази икона обозначава родословната таблица на Исус Христос от Йесе, бащата на пророк Давид, през двадесет и осем поколения. Като се позовава на даденото от евангелист Матей. В църквата "Рождество Христово" в Арбанаси образите на дванадесетте езически философи и писатели са представени в тясна връзка с Йесеевото дърво. Образите на 12 древногръцки философи красят едната стена на притвора. Това е недопустимо, защото философите, ако и да са много умни хора, не са канонизирани. А те са нарисувани дори с ореоли. 

До легналия на ниско ложе библейски пророк Йесе пръв е философътЛиситис. Той държи надпис: „Онзи, който е разгънал небето и е поставил земята върху водите, ще се роди после от непорочната Мария”. Вдясно е Астакор с послание: "...роден  по Божия воля, и роден човек, съвършен бог”. Надписът вероятно трябва да се допълни: „ в утроба на девица роден”. На трето място в редицата е древногръцкият законодател Солон със свитък: „И ще добие плът от еврейска девица и ще го назоват опрощение и радост”. Четвъртата изобразена личност носи име, което също мъчно може да бъде отъждествено: Зиалигис.

 Предпоследен е  древногръцкият философ Питагор. Той ни припомня основно библейско правило : „Бог е Разум и Слово и Дух, и Слово въплотено от Отца”. Шести в редицата е атинският философ Сократ. Той е облечен в дълга одежда, част от която е закрита от лежащия Йесе. Той държи разгънат свитък, който се издига над главата на Йесе: „И неговото име ще се прослави, и той ще бъде почитан от всички по цялата вселена”.

Надясно от лежащия Йесе са изобразени други шест езически „мъдреци”. На първо място се изправя Омир и казва: „Ще дойде при нас късно на земята цар на света и ще се яви без никакъв грях”. До него е философът Аристотел, който допълва „Светлината на светата Троица ще проблесне по цялото творение, и Бог ще унищожи напълно всички ръкотворни идоли”В средата е изобразен философът-лечител Клавдий Гален и допълва: „И отново ще дойде да съди живите и мъртвите и да даде всекиму според делата му”.

До него Сибила прорицава: „И той ще бъде разпънат от неверни евреи, и блажени са онези, които се вслушват в него; горко на онези, които не го послушат”До нея е философът Платон, облечен в дълга одежда, която се спуща ниско към нозете. Неговото послание е: „Бог е съществувал винаги, и съществува, и ще съществува, без да има начало и без край”На сетно място в редицата е писателят-философ Плутарх, който предупреждава: „Някога късно ще дойде синът на безначалния Бог, който ще накаже тази много неединна (разкъсана) земя”. 

Според посочените по-горе задълбочени изследвания на проф. Иван Дуйчув художникът от Арбанаси се е постарал да им придаде по-скромен и аскетичен вид. Поставени в непосредствена близост, вляво и вдясно от легналия Йесе, в арбанашките изображения те се включени по-тясно в кръга на почитаните от християнската църква светци.

.

.

Текст: Николай Увалиев

Подбор на илюстрациите от интернет

.

 

Web Analytics