Иван Динев
  • Мъжки пол
  • Тараклия
  • Република Молдова
Сподели във Facebook Споделяне

Приятели на Иван Динев

  • Иван Данилов Забунов
  • Даниел Димов - пресдоброволец
  • Алекс.Ламбов журналист и писател
  • Петър Кирилов Жеков
  • Ангел Христов Христов
  • Николай Увалиев,журн.-изследовал
 

Страница на Иван Динев

Последна Дейност

Иван Динев сподели своята блог публикация в(ъв) Facebook
Апр 10, 2014
Иван Динев сподели своята блог публикация в(ъв) Facebook
Фев 6, 2013
Блог пост от Иван Динев
Фев 6, 2013
Иван Динев публикува видеоклип

"Смешен петък" поздравил Филата и Воронина.

14 января, согласно григорианскому календарю времяисчисления, наступает новый год. В этот день православные христиане отмечают День Святого Василия. У бессар...
Ян 25, 2013
Иван Динев публикува снимки
Окт 4, 2011
Блог пост от Иван Динев

ЕДИНЕНИЕТО ПРАВИ...КАВЪРМАТА

. Размисли по мотивите на отчетно-изборната конференция на Българската Община в Молдова.ЧЧаст 1  СражениетоПрез последните години стана известно, че молдованите били румънци, гагаузите-българи, а какво са българите? Именно тази мисъл ме бъзикна да посетя горепосочената конференция. Да ви стане по-ясно, трябва да кажа кой съм. Аз съм …Виж още
Окт 4, 2011
Блог пост от Иван Динев

Писмо към молдовския ми приятел.

        Ион, ты помнишь, как в кишиневском паркеМы проводили свой политшабаш?И были мы тогда крутые парни,.А штабквартирой был любой шалаш. Мы целый год до хрипоты орали:“ Jos…Виж още
Март 16, 2011
Сега Иван Динев и Даниел Димов - пресдоброволец са приятели
Март 16, 2011
Блог пост от Иван Динев

КОИ СА НАШИТЕ ДУШМАНИ ?

 И в высшем эшелоне руководства Запада, прежде всего, в его закулисном эшелоне вызрел план решающего геополитического сражения со столь ненавистной ему Россией, хотя бы и в лице СССР. Как главному координатору психологической войны против СССР в рамках НАТО, британской разведке было поручено разработать план решающего удара по…Виж още
Ян 4, 2011
Сега Иван Динев и Иван Данилов Забунов са приятели
Ное 29, 2010
Блог постове от Иван Динев
Окт 10, 2010
Блог пост от Иван Динев

Български блянове на Волга.

Это наша общая цель - Болгар Иле! Мы должны объединиться сами, и объединить нашу землю в единое целое! Посмотрите что такое Татарстан или Башкортостан, в сравнении с Болгар Иле... И это только начало...Виж още
Май 20, 2010
Иван Динев обнови профилната си снимка
Май 15, 2010
Иван Динев коментира снимката на Иван Динев
Миниатюрно изображение

Хаджидинковата чешма

"Намира се в шопския край на г.Тараклия (Улица "Ленин")"
Май 7, 2010
Нина Топалова-Димова, Молдова коментира снимката на Иван Динев
Миниатюрно изображение

Хаджидинковата чешма

"каде са намиа тази чешма?"
Май 6, 2010
Блог пост от Иван Динев

Иван Бургуджи : плата за родолюбие

Осенью 1989 года. Заблокировали служебную "Волгу", прикладами автоматов выбили стекла, избили, скрутили, окольными тропами без сознания вывезли в Кишинев. Допрашивали в кабинете прокурора Молдовы. В допросах участвовал министр внутренних дел Ион Косташ, позже отдавший приказ о вторжении армии Молдовы в Приднестровье. От меня тогда требовали снять посты ополченцев... Следующий раз меня арестовали весной 1990 года. Похитили по дороге на работу, привезли в Кишинев в здание МВД, выбили зубы. Осенью…Виж още
Апр 21, 2010

Молдова : европейско сираче ?



В различните части на малката ни страна Молдова се обнаружават елементи от историческото минало, «което ни хваща за краката», а някои от тях ни натрапиха, като основен аргумент за формируването на державната идея, символика и културния облик на република. Заради общественното спокойствие прекъсват дискусиите и споровете за деликатната историческа тематика, и министерските чиновници пишат си аккуратно циркуларите на «державен» език, защото не се знае още « молдовски» ли е той или е «румънски». Пълна аналогия със българо-македонските недоразумения.
Обаче неотколешните етнически противостояния в Молдова хич не исчезнаха- те само преминаха от политическата сфера в идеологическата и това съперничество не могат да г заличат нито «коммунистите», нито «либералите». Всички участници на това необикновенно състезание търсят по-нашироко и по- надълбоко исторически факти, способни да оправдаят или да родят съмнение в принципите и аргументите, които на «кушия» били исползвани за формируване на съвременната молдовска държавност.
Историческа ревизия, съпроводена със скандали, има място сега и в Русия, и в България и в Украйна . През съветското време ние също живеехме със една фалшифицирана и идеологизирана «история» за пионерите на социализма и строителите на коммунизма, докато не се разбрахме, че сме живеели и още дзъдзнем под беспрецендентна диктатура, политически произвол и феодална «икономика» и , че сме изостанали във своето ускоренно движение към светлите бъднини. Ние сме живите свидетели, как погрешната трактовка на исходните историко-социологически аргументи пораждат губителни последствия и деформации на общественното съзнание и дори массови психически расстройства.
Същото преразглеждане на историческото наследие върви сега и в балкано-карпатския регион. Освен естественното развитие на науката този процесс е провокиран от межнационалните и межетническите противоречия, свързани със распадането на СССР и Югославия. Новите държави се нуждаят за солиден исторически темел, за да аргументират своето право на самостоятелно съществуване и да изградят , както казват езотеристите, своя национален егрегор, т.е. надличностната колективна душа. И трябва да се доказва това не само пред световната общественност и съседите, но и пред собственното си население, сред което има инородни и диссидентски группи , които често не възприемат такива изменения в техния кратък човешки живот. Това, преди всичко, се отнася към Молдова, взела името на едно средновековно княжество, чиято основна территория със културните центрове остава в Румыния. Така се сложи, че през изминалите години на съществуването на нашата млада и още практически недоизградена държава, негласно правото на историческото наследие и формируването на държавния имидж си присвоиха етническите молдовани . Това е в най-добър случай. Обаче в по -голяма степен е влиянието на интеллигенцията със «румънско» самосъзнание. На «рускоезичните», т.е за населението съ друго етническо съзнание, съставляващо около половината население за таково право им е отказано и се квалифицира като антидържавна дейност. Но защо?
Другото, което пречи да се знае историческото минало на нашия край е цензурата и страхът на профессионалните историци да си изгубят работата на стари години. Затова празнината я запълват любителите-краеведи, към които отнася себе си и авторът на тези редове. Основния мотив, със който се ръководствам е искренното желание да запазим нашата малка страна. Аз бих искал да си подложа рамото на молдовските национал-патриоти, антирумънци, но те се отградиха със «държавния» език и, като следствие- приднестровци пишат своя история , гагаузите своя и ето , ний българите. също се обаждаме. Изолацията на молдованите ефективно исползват румънци, които, имайки превъзходство със развития литературен език и държавност, смущават и дори унижават молдованите. Излиза, че на съветското пространство молдованите са самобитен и интересен народ, а извън- деградирали «румънци».
Езиковия аргумент на молдовските «румънци» в полза на « Romania mare» ( Велика Румъния) е напълно ялов. Хърватите, боснийци и сърбите говорят един език, но това не им пречи да се трепят и доброволно да живеят съвместно на сегашния момент не се стягат. Но , ако Молдова не е Румыния, защо тогава общия за всичките групи население език-русския е изместван със румънски и немолдованската част на населението е избутано от общественния живот? За каква «обща душа» може да се говори? Нима молдованите имат толкова голям културен , научен и админрстративен потенциал, че могат спокойно да се справят със задачите на държавното строителство? Фактите са очевидни- не могат! Русския език е наистина международен и го говорят вече и в Стамбул, а молдавските власти с румънския език разцепиха съветската Молдавия и искат сега с помощта на Запада някак да я слепят по техен неясен план.
Защо е тази простотия? Ако не обръщаме внимание на такива банални причини както политическата и икономическата конюктура, позволяващи на етническите молдовани без необходимата конкуренция да се наредят до държавната «ясла» , то коя е другата причина? Мога да предположа ,че това е известното преклонение пред всичкото западно, европейско, «римско» , което е нещо по- престижно, культурно и заслужава да го усвоиш. И тук самия господ е дарил на молдовската интеллигенция език с латинска родословна!
Потомците на славните даки без срам и стеснение искат да култивират езикът на най- върлите врагове на древните им предци и които направиха гордия народ на маргинални «velahi-власи», които безропотно обитаваха българските средновековните държави. Мъртвата римска империя в сърцата на молдавската интеллигенция е по жива от още живата Русия и въпреки това , че всичкото население е «рускоезично»!
Ето какво знае за римската империя френския просветител Е. Шоре:

«
В Рим, от самото му основание, науката и искусствата, въпреки опитите на етруската духовна аристокрация да ги развият, бяха изхвърлени като ненужни. Всичката римска история-последствие на беззаконен договор, с който Сенаторите от републиканския период, избирани от плебеите, обевяват война изпъром на Италия, а сетне и на човешкия род. Те сполучливо избират своя символ! Бронзовата вълчица с настръхнала козина,изпъваща своята гиенска глава към Капитолий! Тя е инстинския образ на това правление, е оноя лоша сила, с която бе изпълнена душата на Рим!»

Най-първото, което направиха молдо-румънските национал-патриоти след провъзгласяването на независимостта на Молдова- те досурнаха в Кишинев копие на римската вълчица и с голяма помпа я осветиха, като нова национална реликвия. Но откъде- накъдя! Величието на най прочутия молдавски господар- Штефан чел Маре не е ли в това, че той, опирайки се на церковно-славянската писменност и традициите на българската държавност, отгради Молдова от латино-католическия свят и с това я направи форпост на Православието. Безусловно, от румынския език в Молдова има голяма файда, като средство за приобщение към романските езици. Обаче съвременното съперничество, когато икономиката вече изгубва национален характер, а военното е опасно за всички-на предния план излиза съперничеството в културната сфера, което прозорливо предвиждаше Гоце Делчев. Например, туризмът е вече перспективна и доходна отрасъл, а туристите търсят необикновенни неща в материалната и духовната култура на посещаваната страна.
Съмнително, че те ще хукнат към бесарабската «румынска» провинция. Все пак, Сучава и средневековните достопримечателности на Молдова се намират и са приватизирани от съседната страна. Най-богатите туристи-руснаците неизбежно ще се преситят от натрапчивата и ръкотворната екзотика на всякакви «кайнари и анталии». Къде е по приятно да гостуваш в страна, където със всеки човек се разбираш без преводач. Навсякъде в туристическите регионе трескаво учат руски и само Молдова настойчиво обръща гръб. И най-главното, за такова поведение няма никакви исторически и културни предпоставки!
В средновековната Молдова, управлявана от български и кумански князе, латиноезичните власи представляваха от себе си население, чиито предци бяха интернирани от южната част на балканския полостров, известни в Тракия и Македония с името «цинцари» и тук, около Карпатите и Дунава съжителстват със българите,евреите, русините, гуцулите и по късно с татарите. До втората световна война в бившата столица на Молдова-Яш еврейското население съставляваше 67%, а през 1895 година евреите бяха относително мнозинство в Кишинев (22%) , молдованите съставляваха само 17 %. В южната част на Бесарабия от 16 век трайно се настаниха «ногайските татари», които представляваха от себе си конгломерат от тукашните прабългарски родове, остатъци от волжските българи , тюркокичакски родове и няколко рода от монголоидните калмуци. До настаняването в на Ногайската орда Буджакът се наричал и Аспар Ери, а сегашната столица- КАШАН-БУЛГАР.
След като Русия през 1806 година избутва татарите и турците от Буджака тук се заселват българските колонисти. Така, че латинските белези на Молдова намного по са бледни от колкото българските, славянските и руско-съветските и имат място само в езика, с който на литературно ниво владее само част от кишиневската интеллигенция, а половината население на Молдова не го знае. Защо тогава ни натрапват «влашкия» език, като държавен? Защо езикът на една съседна държава, с който пълноценно владее само част на населението в Молдова, може да бъде държавен, а езикът на друга съседна страна , чийто език знае всичкото население не може да бъде държавен? Една държава с румынски език вече съществува и тя има много повече възможности за да се грижи за него. Излиза ,че в Молдова румынския език, като държавен е по-скоро бела, отколкото солидарен фактор и той най вярно води страната към распадането.
Русския език винаги е бил имперски, т.е служеше за наднационални евроазийски цели и в това отношение е аналогичен с латинския за Западната Европа. Средновековната Молдова има пряко участие за становлението и развитието на «русския» език чрез распространението и съхраняването на православно-христианската книжнина и дори благодарение на самото си съществуване. Прочутия манастир в Пятру Нямц е основан от българските свещенници-монаси, издънки на аристократически родове на поработената от османите България. Тези свещенници поставят за цел изграждането на един антиосмански фронт с помоща на славянските народи и държави. Тук в Молдова прочутия христиански просветител , родом от последната българска столица Търновград –Георги Цамблак, племенник на не по- малко прочутия в Русия митрополит Киприан, създава първите в Молдова литературни произведения.
Молдова и знатните молдовани в миналото- господарите, священниците активно способствоваха за распространението чрез православието на церковно-славянския език. Антиох Кантемир-основоположник на руската светската литература, а Ион Друца, Емил Лотяну и Евгении Дога са едни от най романтичните и ярките представители на съветската култура, в която «русското» е вече плод на коллективно творчество и русския език е вече наднационален. Още повече , че собственно руска държава няма най-малко 400 години, откакто Петр 1 реши да я «европеизира».

«И
сключительны роль и авторитет языка, перешедшего к нам с церковными книгами из Болгарии. Богослужение совершалось именно на этом языке. Он был языком высокой культуры, постепенно принимавшим восточнославянскую лексику, орфографию. В конце концов та церковная письменность, которая была передана нам Болгарией-это самое важное, что дало Руси крещение
Академик Лихачев

Снимки на Иван Динев

Видео файлове на Иван Динев

Блог на Иван Динев

http://federatia.md/?p=7

Публикувано на Февруари 6, 2013 в 2:30pm

ЕДИНЕНИЕТО ПРАВИ...КАВЪРМАТА

Размисли по мотивите на отчетно-изборната конференция на Българската Община в Молдова.

ЧЧаст 1  Сражението

През последните години стана известно, че молдованите били румънци, гагаузите-българи, а какво са българите?…

Продължи

Публикувано на Октомври 4, 2011 в 3:00pm

Писмо към молдовския ми приятел.



 

 

 

 

 

 

 

 …

Продължи

Публикувано на Март 16, 2011 в 8:09pm

КОИ СА НАШИТЕ ДУШМАНИ ?

 

И в высшем эшелоне руководства Запада, прежде всего, в его закулисном эшелоне вызрел план решающего геополитического сражения со столь ненавистной ему Россией, хотя бы и в лице СССР. Как главному координатору психологической войны против СССР в рамках НАТО, британской разведке было поручено разработать…

Продължи

Публикувано на Януари 4, 2011 в 9:32pm

Стена за коментари (5 коментара)

Трябва да сте член на Паметта на българите, за да добавяте коментари!

Включи се в Паметта на българите

На 10:02am в Март 30, 2011, Николай Увалиев,журн.-изследовал казва...

Увяжяеми Иван Динев!

С тая песен на поета - бард Михаил Белчев и композитора Тончо Русе, изпята вдъхновено от Веселин Маринов, най - сърдечно Ви поздравявам за Вашето чистосърдечно и дълбоко родолюбие.

 

На 9:10am в Март 16, 2011, Даниел Димов - пресдоброволец казва...

Уважаеми, г-н Динев!

Приемете моите поздравления за това, че така последователно устоявате българската традиция и идентичност. Такива българи като Вас са пример за мене и за всички млади българи, където и да живеят.

На 7:23am в Януари 26, 2011, Наум Димитров- учител съм казва...

Здравей!

Предполагам, че сме връстници, затова без формалности така се обръщам към теб. Чета с интерес всяко твоя статия, която ми поражда родолюбиви чувства.

Продължавай, моля ти се, в същия дух!

На 9:29pm в Октомври 23, 2010, Василка Развигорова, учителка казва...
Чета с интерес Вашите статии. Вие сте един истински българин, който се вълнува от съдбините на древния ни род.
Вярвям, че по време на преброяването в Русия те достойно ще защитят името си.
Нека Бог им помага!
На 9:47pm в Април 22, 2010, Николай Увалиев,журн.-изследовал казва...
Добър Вечер, драги Иван Динев!
Искрено се радвам на живия интерес, които проявявате към Общобългарския портал и съдбата на бългското племе, пръснато по целия свят. Току - що прочетох отзива Ви към Райна Белева, която само преди минути регистрирах в нашето електронно издание.
Поздравявам Ви за статиите, които публикувате в своя сайт, те са пропити с мъдрост и вярност към българския идеал.
Да сте жив и здрав дълги години! Дерзайте, мили приятелю, вероятно като мен на възраст.
 
 
 
Web Analytics