Златна книга за българското кино

.

„Киното в България“ - с тази монография българското кино се сдоби със своя Голям разказ. Обратно на Франсоа Лиотар, според когото Големите разкази повече не са възможни, „Киното в България“ опровергава неговия апломб.
.
Първопроходникът в българското кино Васил Гендов
.
И не е учудващо, че го опровергава: като голям разказвач аз поне помня професор Грозев от телевизионния екран, когато в рубриката „Десета муза“ често се случваше неговите думи да ми бъдат по-интересни от последващите образи. Това удивително разказваческо майсторство срещаме и в настоящия том и то е, което прави неговото четене леко, приятно, увличащо. Все едно четеш роман, а не сериозен историографски труд, дело на дългогодишни търпеливи и взискателни проучвания.
.
Четири са частите на този български кино-„роман“
.
1) хронология и събития преди 9.IX.1944; 2) лицата на българското кино преди 9.IX.1944; 3) хронология и събития след 9.IX.1944 до 1956 г.; 4) лицата на българското кино след 9.IX.1944 до 1956 г.Тази подредба отразява една специфична особеност на киното: то е изкуство на големите екипи, но и на големите личности. Тези личности може да наречем и звезди, но по-важното е, че те са фундаментът, онзиprincepsmobile, първодвигател, който с усилията си, енергията си, ентусиазма си превръща един кино-проект в реален факт. В български вариант такава личност откриваме в лицето на първопроходника Васил Гендов – един истински кино-пилигрим, който, напук на всички препятствия и неудачи, прави и прави, и прави, и прави кино… от собствения си джоб.
.
Кадър от филма "Крадецът на праскови"
.
Пилигримство, 
.
подобно на това на проф. Александър Грозев и намерило своето въплъщение в първия том на „Киното в България“. И не само пилигримство, а истинско златотърсачество: всеки, писал нещо, свързано с историята, знае колко труд трябва да се хвърли, колко ненужни камъни и пясък трябва да се отсеят, за да се намери онази мъничка частица злато, благодарение на която се датира един факт, установява се дадено място, уточнява се дадено име… Колосална работа, колосална енергия, колосално търпение... В този смисъл може да назовем монографията „Киното в България“ Златна книга за българското кино; книга, без която българското кино повече няма да може и благодарение на която българското кино вече ще има повече самочувствие и сила, за да се изправи пред света.
.
От тая златна книга за българлското кино  разбираме – то има с какво да се похвали, има с какво да се гордее и има какво да допринесе. Приносният труд за историята на българското кино като неотменима част от приносите на българското кино…
.
Плакат на филма "Козият рог" носител на много мнационални и международни награди
.
Източник: Вестник "Култура" Автор: Митко Новков
Подбор на снимките: Николай Увалиев
 
.
.
Web Analytics