Екатерина Чешмеджиева - художествен ръководител на балета

.

Екатерина Чешмеджиева

.

Екатерина Чешмеджиева е родена във Варна. Завършва Държавното хореографско училище в София и Академичното хореографско училище "А. Я. Ваганова" в Санкт Петербург в класа на Н. М. Дудинская. 18-годишна е, когато започва работа в балетната трупа на Варненската опера. Едва 18-годишна е, когато започва работа в балетната трупа на Варненската опера.От 1974 гододина е солистка и примабалерина на трупата.

"Първата й голяма роля е Пепеляшка. Легендарната Маргарита Арнаудова беше поканена да работи във Варна. Тя ме е гледала и ме е харесала за ролята. Трудно ми беше, нямах нито опит - една ученичка, излязла току-що от училище. Но пък много неща научих. Човек се развива с всяка стъпка, която прави на сцената" - припомня си Екатерина Чешмеджиева.

В репертоара й фигурират централните партии в балетите "Жизел", "Зле опазеното момиче", "Копелия", "Спартак", "Ромео и Жулиета", "Пепеляшка", "Шехеразада", "Чудният мандарин", "Шопениана", "Любовна магия", "Болеро", "Бохемски живот", "Хайдушка песен" и др. Неотдавна тандемът Екатерина Чешмеджиева и Константин Илиев поднесоха на публиката обичаната танцова история "Пепеляшка" от Прокофиев. Похвално е, че те отново ревностно следват традициите на класическия балет.

От 1993 год. Екатерина Чешмеджиева преподава в балетните класове на Средното училище по изкуства "Добри Христов" във Варна. През 1997 год. завършва специалността "Балетна педагогика" в Държавната музикална академия "П. Владигеров" в София. От 1999 год. е художествен ръководител на балета на Варненската държавна опера. Гастролирала е в Швейцария, Испания, Австрия, Индия, Румъния, Египет, Гърция, Турция. Носител е на награда “Варна” за 2003 год. за цялостно творчество.

"През всичките тези години балетът преживя огромно развитие, което всъщност продължава. Действително в техническо отношение танцът се развива невероятно бързо. Даже и в училище се мъчим да сменяме системата, по която обучаваме децата. Изискванията са огромни. А и децата са по-различни днес. Техните технически постижения надвишават тези, които ние сме имали едно време. Това е съвсем нормално. Предполагам, че в техническо отношение балетът ще достигне до неимоверни висоти.

Класиката ще остане може би в най-съвършения си вид, но на много малко места. Така, както е сега по големите сцени - там се играят класическите спектакли, така наречената синя класика, "Лебедово езеро", "Спящата красавица", "Баядерка". Оттам нататък танцът ще се промени, ще прилича повече на театър - всички изразни средства ще бъдат събрани в едно цяло, ще се получи някакъв синтез на музика, пеене, текст, танц, пантомима.

Такива спектакли се правят сякаш повече, защото са може би по-разбираеми, с по-големи възможности за развитие и комуникации"-споделя  една от най-талантливите балерини на България.

.

Кадър от балетния спектакъл на Варненската държавна опера "Триада" по музика на Бизе, Вагнер и Шопен. Постановка  Константин Илиев и Олеся Пантикина, художествен ръководител и изпълнител-Екатерина Чешмеджиева.

.

Източник: Официалният сайт на Държавна опера Варна

Вестник "Черно море" и цитати от Интернет

Към Дълбоко проникновение в тайнството и философията на балета

.

Web Analytics