Чапа и изкуството да закриляш градове

.

Площад "Славейков" през погледа на Петко и Пенчо Славейкови и на създателя на статуята им Георги Чапкънов

.

Георги Чапкънов-Чапа е скулптор с щастлива съдба – защото най-известните му статуи закрилят градове и разпръскват послания за любов и духовност. Неговата "Света София" е покровителка на столицата ни, а двуметрови пеперуди символизират любовта в Сеул. Направил ги е от метални отпадъци и освен в Южна Корея, хвъркатите са кацнали в градове из Холандия и Япония. Има ги и в София – на пилон пред Градската библиотека и в парка „Оборище". В центъра на Берлин пък се издига „Човек минава през стена" и напомня за силата на човешкия дух. След обединението на двете Германии скулпторът решава, че именно Берлин е мястото, където трябва да се извисява статуята. Стената, която разделяше Изтока и Запада. Всички тези кътчета, пръснати из целия свят, са като изложбена зала под открито небе и представят най-мащабните творби на Георги Чапкънов.

 Сред символите на София, дело на Чапа, са също паметникът на Петко и Пенчо Славейкови на пл. „Славейков", статуята във фонтаните пред Народния театър и металната пластика "Слънцето" на НДК.

"Не крия задоволството си от този факт. Затова нещата, които правя, гледам да добият това състояние, сякаш винаги са били на своето място. А не да се натрапват и да напомнят, че мястото им не е там", скромно отбелязва ваятелят. Стане ли дума за някое от многобройните му отличия, махва с ръка: „Това ме вълнуваше на младини. Отдавна пет пари не давам за награди, пък не са ми и потребни. Те са нужни на младите хора, да ги стимулират в работата, да бъдат по-щастливи, да бъдат забелязвани".

А отличията на Чапа наистина са впечатляващи. Сред тях е призът на журито на музея „Хаконе" в Япония. Художникът участва в състезанието със скулптура на стъпало, върху което е кацнало щурче. "Работата беше вдъхновена от Палеца на Сезар. Затова носи името "Екологическо присъствие в чест на Сезар", обяснява Чапа. Другото отличие е наградата за съвършенство на името на Хенри Мур. Българинът го заслужава с абстрактната си композиция "Хикс плюс". С днешна дата обаче скулпторът ги квалифицира като „стари работи".

Друго негово ново увлечение е да вае еротични пластики. Всички са в типичния му стил, вдъхновен от Древна Елада, и са показнó за добър вкус и чувство за мярка. И за култа на Чапа към красивото. На масата лежи недовършена композиция на мъжко и женско тяло, преплетени в любовна страст. До нея е оставена друга незавършена творба – добре излъскано магаренце от бронз, а върху него женска фигура. В този момент Чапа вади отнякъде още две миниатюрни тела – на мъж и жена. Настанява и тях върху дългоухото животно и през смях разправя: „А тази композиция се казва „Щастието на мъжа" – да е върху магаре с две жени". После уточнява, че работата е поръчана от приятел-ценител на изкуството.

.

През декември 2002 Чапа получава поредното си отличие – златен медал от Националния салон за изящни изкуства в Париж. Проявата датира от края на XIX век и всеки път завършва с изложба в Лувъра. Голямата награда отиде при Чапа заради скулптурната му композиция "Отвличането на Европа". С нея ваятелят отбеляза влизането на България в Евросъюза.

"Европа започва от тук, от Балканите. Няма къде да отиваме, защото сме си на мястото. Останалите трябва да се присетят за тая работа и да не ни подритват. Защото, ако не с друго, поне с културата предхождаме останалите почти с две хилядолетия", казва по този повод големият художник.

След наградата в Париж, творбата беше отлята и в София и украси градинката на ъгъла на улиците "Солунска" и "Ангел Кънчев". Но крадци опитаха да я задигнат. Оттогава мястото на скулптурата зее празно.

Главоболията на Чапа с „Отвличането на Европа" започнаха преди това. Първоначалната идея беше скулптурата да бъде поставена в парка пред църквата "Свети седмочисленици". Родните духовници обаче възроптаха – статуята, първо, била езическа и второ, голотата на Европа скверняла християнските нрави.

Обаче в Париж – Града–Светлина, тя бе обявена за най-красивата и създателят й спечели приза в конкуренция с 650 художници от 11 страни.

.

Чапа се труди и над Новия завет. Заровил се е в притчите от няколко години и има мерак да илюстрира тази част от Библията. Идеята му е да направи петнайсетина рисунки и заедно с някое издателство да ги отпечата като илюстрации към Новия завет, но в ограничен тираж.

„Все не мога да ги завърша. За да спори тази работа, човек трябва да е смирен. Трябва велико спокойствие да ме споходи, да мога да тръгна на чисто, да не се занимавам с други неща". Всяка случка, описана в Библията, касае днешния ден. Нещата се повтарят по удивителен начин – както настаняването на търговците в храма, така трябва да се намери кой да ги изгони. Изкушенията, на които се подлага човек, вярата и невярата. Всичко това е залепено за днешния ден и го изживяваме непрекъснато. Хубаво е човек да се присеща за тези неща, защото в тичането, във всекидневието забравя, че е смъртен", разсъждава Чапкънов.

Явно подобни мисли го спохождат често, защото на въпрос дали е щастлив, скулпторът отговаря: „Щастието е моментно състояние. То не може да съпътства човека непрекъснато. Как ще разбереш и оцениш нещо, че е много хубаво, ако то те връхлита непрекъснато. То е специален момент, в който Бог те е погалил по главата и си се почувствал вдъхновен и отлепен от земята".

Източник: Списание

за традиции и култура" Черга.БГ"

Автор: Елена Кръстева

 05.05.2010

 

Web Analytics